23.1.10

Det e knas.

Jag blev precis stoppad av polisen för att jag hade luva på mig en kall lördagkväll. Jag skojjar inte. Tio minuter sedan när jag var ute och gick. Dem frågade efter legitimation och tittade upp den mot registret. Konstapeln som pratade med mig frågade vart jag varit, vart jag var på väg, vart jag bodde, vad jag hållit på med för droger och om jag varit i kontakt med dem förut. Det har jag inte. När jag frågade dem varför dem stoppat mig så sa han att dem hade sett mig och tänkte prata lite. "Det är ett socialt yrke". Direkt citat. När jag skulle stoppa ner ena handen i fickan så blev jag ombedd att låta bli "så att jag inte drar fram en bomb eller något". Jag vet inte hur kallt det är i resten av Sverige men här i Malmö så är det -10 grader och jag frös. Men det var bara att härda ut för polisen ville prata lite med mig. Hänga, umgås. Jag vet inte hur det är med er men jag brukar inte förhöra folk eller ta deras id om jag vill prata med dem. Det är inte socialt accepterat.

Det där är en propagandatext, skriven och vinklad av mig. Dem gjorde bara en rutinkontroll för att hålla brottsligheten nere.

Men jag vill trots det fråga er. Om detta är rätt, varför känns det så fel?

1 kommentar:

  1. jag är livrädd för polisen.
    blir alltid nervös och tänker att de är efter mig och försöker komma ihåg om jag gjort något jag inte borde.

    jag tycker att du skulle fått värma händerna iallafall...

    SvaraRadera